Autobedrijven verkopen ruim 11% meer occasions in januari en februari 2024

De Nederlandse autohandel heeft in de eerste twee maanden van 2024 ruim 11 procent meer occasions verkocht aan particulieren dan in januari en februari van 2023. Vooral auto’s in het segment tot 5 jaar oud steeg hard, van ongeveer 75.000 naar ruim 85.000 auto’s. Daarnaast groeide de vraag naar auto’s tussen 5 en 10 jaar oud sterk, van zo’n 50.000 naar bijna 60.000 auto’s. Populairste modellen zijn nog altijd occasions in het kleine en klein-midden segment, alsmede de SUV’s. Dit alles blijkt uit het Nationaal Occasion Onderzoek 2024. 

SUV's Leiden de Weg: SUV groeit het hardst.

Als we kijken naar de trends in de autohandel in de maanden januari en februari van 2024 dan zien we dat het SUV-segment in aantallen het hardst groeide. Er werden in die twee maanden bijna 7.000 SUV’s meer verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit is een trend die al een paar jaar aan de gang is want SUV’s worden jaar op jaar meer verkocht. Dit bleek ook al uit het Nationaal Occasion Onderzoek 2023.

Benzineauto's blijven favoriet bij kopers

Een andere trend is dat de benzineauto het populairst blijft bij de Nederlandse occasionkoper. Want ondanks alle berichten over de verkoop van elektrische auto’s en de opkomst van allerlei nieuwe elektrische merken, moeten we niet vergeten dat kopers die op zoek zijn naar een tweedehands auto nog altijd een model zoeken met een benzinemotor. Dat blijkt ook wel uit de cijfers, want 84,2 procent van alle verkochte occasions in de eerste twee maanden van dit jaar had een benzinemotor. Het aandeel benzine wordt wel elk jaar iets kleiner, maar heel hard gaat het nog niet. Het aantal verkochte elektrische/hybride auto’s groeit langzaam. Nog geen 10 procent van elke verkochte auto’s begin dit jaar had een volledig elektrische of hybride aandrijflijn.

Vraag naar dieselauto's daalt tot minder dan 10%

Naar dieselauto’s is duidelijk steeds minder vraag. Minder dan 10 procent van alle verkochte occasions had in januari en februari een dieselmotor. In 2021 was dan nog bijna 15 procent. Het is zelfs zo dat er nu meer tweedehands elektrische auto’s worden verkocht dan diesels, zo schrijven de onderzoekers.

Sterke stijging van auto-import

Dat de autohandel steeds internationaler wordt blijkt wel uit de importcijfers van januari en februari. Er werden toen bijna 43.000 tweedehands auto’s geïmporteerd. In 2021 waren dat er in dezelfde periode nog ongeveer 38.500, een toename van ruim 11 procent. En in lijn met de verkoopcijfers komt de groei van de import bijna helemaal voor rekening van auto’s in het segment tot 5 jaar oud. Er werden namelijk 28.000 van deze jonge occasion geïmporteerd naar Nederland, waarmee deze leeftijdscategorie in januari en februari 65 procent van de totale auto import uitmaakt.

Import elektrische auto’s sterk gedaald

Als we qua import inzoomen op de automodellen die naar ons land zijn gehaald dan gaat het (net als bij de verkoopcijfers) vooral om auto’s uit het kleine en klein-midden segment als ook SUV’s. Het SUV-segment is zelfs het enige segment dat al enkele jaren een duidelijke groei laat zien. Zo werden er ruim 9.000 midi-SUV’s naar Nederland gehaald waarmee dit het populairste automodel is om te importeren. Opvallend is verder dat de import van elektrische auto’s in de eerste twee maanden van dit jaar bijna is stilgevallen. Vorig jaar werden er in januari en februari namelijk nog iets meer dan 4.000 EV’s geïmporteerd, dit jaar waren dat er nog geen 1.900. En dat is ruim de helft minder. Aan de andere kant verdubbelde de import van plug-in hybrides bijna van zo’n 5.000 naar bijna 10.000 auto’s.

Vraagprijzen voor elektrische auto's dalen met 18%

En dan de prijsontwikkeling van occasions. Uit het onderzoek blijkt dat in februari de gemiddelde vraagprijs voor tweedehands elektrische auto’s rond de 37.000 euro lag, 18 procent lager dan in februari 2023. De gemiddelde vraagprijs van plug-in hybrides daalde naar zo’n 44.000 euro, maar die daling was met 4 procent een stuk minder. De vraagprijs van tweedehands benzineauto’s was in februari van dit jaar ongeveer 15.750 euro. Vorig jaar was dit nog bijna 16.500 euro, een daling van 4,6 procent.

Topmodellen: Volvo XC40 sterkste stijger

Tot slot nog een paar leuke feiten uit het onderzoek. De automodellen die in januari qua verkoopcijfers het hardste stegen ten opzichte van 2023 waren de Volvo XC40, Skoda Octavia Combi, Volkswagen Passat Variant, Volkswagen T-roc en Peugeot 3008. De meest verkochte auto’s waren in januari de Volkswagen Polo, Volkswagen Golf, Opel Corsa, Ford Fiesta en Toyota Yaris.

Ontdek het aanbod occasions bij AutoProff

Al deze auto’s en nog veel meer aanbod vind je elke dag in de internationale autoveilingen van AutoProff. Profiteer ook van de inkoopkracht van AutoProff. Meld je aan voor een gratis account en begin vandaag nog met bieden!

Een auto importeren uit Duitsland brengt kosten met zich mee. Wie daarbij slim inkoopt en op de kosten let, kan een betere marge verdienen aan een occasion uit Duitsland. Wat kost een auto importeren uit Duitsland? Belangrijk is uiteraard wel om de kosten te berekenen van import in de uiteindelijk deal. Want importeren uit Duitsland is bepaald niet gratis, maar is zeker de moeite waard vanwege het grote aanbod occasions.

Als je een gebruikte auto koopt in Duitsland, en als het een BTW-auto is, dan kan je ervoor kiezen om de BTW in Nederland te betalen. Je betaalt dan geen BTW in Duitsland.

Vorige
Vorige

Veilig en betrouwbaar betalen bij de autoveiling van AutoProff

Volgende
Volgende

Snel, veilig en voordelig auto’s importeren uit Europa