Dit zijn de belangrijkste trends op de occasionmarkt

Deze maand werd de elfde editie van het Nationaal Occasion Onderzoek gepresenteerd. In dit onderzoek staan de belangrijkste trends en ontwikkelingen als het gaat om de occasionmarkt. Het onderzoek bevat interessante informatie voor iedereen die tweedehands auto’s koopt en verkoopt. Hieronder beschrijven we een aantal trends uit het onderzoek (januari - april 2023) die ook van belang zijn voor deelnemers aan de online autoveilingen van AUTOproff.

Jonge occasions meer verkocht

In de periode januari - april 2023 zijn er 1,6 procent meer occasions verkocht door autobedrijven aan particulieren dan in dezelfde periode vorig jaar. In totaal gaat het om ongeveer 425.000 tweedehands auto's die B2C zijn verkocht. Wat daarbij opvalt is dat vooral de verkoop van jonge occasions is gestegen. In de categorie 0 - 5 jaar steeg de verkoop met 2,8 procent naar bijna 160.000 auto’s. Ook in de categorie 5 - 10 jaar was een (lichte) stijging te zien. In de leeftijdscategorieën 10 - 15 jaar en 15 - 20 jaar daalden de verkopen licht.

Occasionkoper wil compact of SUV

De Nederlandse occasionkoper is en blijft fan van compacte auto’s en SUV’s. Auto’s in de segmenten mini, klein en klein-midden maken de bulk uit van alle occasionverkopen in de eerste vier maanden van dit jaar. Wel is er een daling te zien in de segmenten mini en klein-midden. De verkopen in het segment klein groeiden licht naar bijna 100.000 auto’s. Tegelijkertijd zien we dat de verkoopcijfers van SUV’s in de lift zitten. Alle segmenten laten hier een stijging zien: mini SUV (+18,4%), midi SUV (+19,3%) en SUV (+5,6%).

Vooral (plug-in) hybride laat groei zien

In de hype rondom elektrisch rijden zou je verwachten dat de vraag naar tweedehands elektrische auto’s alleen maar stijgt, maar dit is niet het geval. Sterker nog, in de eerste vier maanden van 2023 zijn er 14 procent minder tweedehands EV’s verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. De verkoop van hybrides (+19%) en plug-in hybrides (+47,6%) is daarentegen juist flink gestegen, alhoewel de absolute aantallen met respectievelijk ongeveer 30.000 en 20.000 auto’s nog steeds heel laag zijn ten opzichte van benzineauto’s. Er werden van januari tot en met april iets meer benzineauto’s verkocht (bijna 350.000) dan vorig jaar. De benzineauto maakt daarmee nog altijd bijna 80 procent uit van alle occasionverkopen.

Import van jonge SUV’s zit in de lift

En dan de import van tweedehands auto’s. De totale import is dit jaar tot en met april bijna gelijk aan dezelfde periode vorig jaar. Er is wel een verschuiving zichtbaar in de leeftijd van ingevoerde auto’s: alleen de import van jonge occasions (0 - 5 jaar) ging licht omhoog, de andere leeftijdscategorieën daalden. Wat betreft de modellen zien de onderzoekers van het Nationaal Occasion Onderzoek ook een stijging bij de SUV. Met name de import van midi SUV’s ging omhoog (+13,8%) naar ongeveer 17.000 auto’s.

AUTOproff is hét internationale autohandel platform voor gebruike auto’s

Wil je als autobedrijf een occasion uit Europa? Wil je een groter marktbereik? Dan is AUTOproff hét aangewezen platform om dit te doen. AUTOproff is namelijk het enige online autoveiling platform waar je grip hebt op het importeren van auto’s uit Polen, Duitsland, Zweden, Denemarken en Oostenrijk.

Op ons internationale autohandelsplatform doe je alleen zaken met erkende autobedrijven. Alleen autobedrijven waarvan we de identiteit kunnen bevestigen krijgen toegang tot ons handelsplatform.

 

Minder import van benzineauto’s

Een andere verschuiving is de toegenomen import van EV’s (+4,8%), hybrides (+26,5%) en plug-in hybrides (+82,3%). De import van benzineauto’s daalde met 10 procent naar bijna 50.000 auto’s. Er werden ongeveer 10.000 hybrides en 10.000 plug-in hybrides geïmporteerd. Bijna 35 procent van alle geïmporteerde auto’s tot en met april van dit jaar is nu elektrisch of hybride.

Duitsland nog altijd grootste markt voor importauto’s

Waar komen deze importauto’s vandaan? Het zal niemand verbazen dat Duitsland nog steeds hofleverancier is. Meer dan 60 procent van alle importauto’s komt namelijk uit Duitsland. België en Denemarken nemen de tweede en derde plek in met een aandeel van 12,1 en 5,1 procent van de import.

Occcasionprijzen dalen sinds begin dit jaar

En dan de occasionprijzen. De onderzoekers constateren dat de gemiddelde vraagprijs op de online portals van mei 2022 tot januari 2023 is gestegen naar ruim 20.000 euro. Sinds januari 2023 zijn de prijzen echter aan het dalen. In april van dit jaar lag de gemiddelde vraagprijs rond de 19.000 euro. De grootste prijsdaling wordt geconstateerd bij benzineauto’s (-7,5%). En ook EV’s werden goedkoper, de gemiddelde vraagprijs daalde met 6,6 procent maar bedraagt nog altijd ruim 40.000 euro. Plug-in hybrides zijn met een gemiddelde prijs van zo’n 45.000 euro momenteel de duurste auto’s als we kijken naar brandstofsoort.

Welke merken en modellen kan je het beste in de showroom hebben?

  1. Benzine

    De Volkswagen Polo en Golf vormen samen met de Opel Corsa de top 3 van meest verkochte modellen. Zij worden gevolgd door de Ford Fiesta, Toyota Yaris en Toyota Aygo.

  2. Elektrisch

    Als het gaat om de verkoop van elektrische tweedehands auto’s dan was afgelopen jaar de Renault Zoe de bestverkochte EV, gevolgd door de Skoda Enyaq iV en de Volkswagen ID.3.

  3. Hybride

    De meest verkochte plug-in hybrides waren in 2022 de Mitsubishi Outlander, gevolgd door de Volvo XC60 en de Ford Kuga.

Wil je ook slim inspelen op deze trends en de auto’s inkopen waar jouw kopers naar vragen? Meld je dan vandaag nog aan voor een gratis account bij AUTOproff en begin met bieden in onze online autoveilingen!

 

Starten met auto’s kopen bij AUTOproff?

Meld je nu aan! Meer dan 20.000 autobedrijven in Europa gingen je voor.

Vorige
Vorige

Tips voor het importeren van een elektrische auto als autohandelaar

Volgende
Volgende

Een auto importeren uit België: stappenplan voor de professionele inkoper