Wat kost een auto importeren uit Duitsland?

De import van gebruikte auto’s uit het buitenland, en dan vooral Duitsland, breekt het ene record na het andere. Nog nooit werden er zoveel auto’s geïmporteerd. In 2020 ging de teller naar bijna 240.000 occasions en dit jaar gaan we daar zeker overheen. Import is niet alleen nodig omdat het Nederlandse aanbod niet aansluit bij de vraag van de consument, het is vaak ook nog eens lucratiever. Wat zijn de kosten voor een auto importeren uit Duitsland eigenlijk? Hieronder vind je een overzicht van de kosten waar je rekening mee moet houden.

wat kost een auto importeren uit Duitsland

Kosten berekenen van een import auto uit Duitsland

Een occasion uit Duitsland is nog altijd het meest populair bij bedrijven en particulieren. Wie daarbij slim inkoopt en op de kosten let, kan een betere marge verdienen aan importauto’s dan aan het aanbod in Nederland. Belangrijk is uiteraard wel om de kosten te berekenen van import in de uiteindelijk deal. Want importeren uit Duitsland is bepaald niet gratis. Hieronder vind je een overzicht van de kosten die je maakt bij import van een auto en kun je zelf een berekening maken.

Auto importeren uit Duitsland - Kosten BPM berekenen

Allereerst moet je de bpm berekenen van een import auto uit Duitsland. Dit is in feite een soort aanschafbelasting vastgesteld door de Nederlandse overheid. Vroeger ging dat op basis van de catalogusprijs, tegenwoordig is de CO2-uitstoot bepalend voor de hoogte van de bpm. Zo betaal je voor elektrische auto’s helemaal geen bpm, en dat blijft zo tot en met 2024. Bij import van een elektrische auto hoef je dus ook geen rest-bpm te betalen. Dat voordeel geldt echter voor een kleine minderheid van alle importauto’s, want 80 procent heeft nog gewoon een benzinemotor.

Voor die auto’s geldt dus dat je bij import bpm-aangifte moet doen. Voor Duitse occasions betaal je een lager bpm tarief dan voor nieuwe auto’s. Hier geldt: hoe ouder de auto, hoe lager de bpm. De berekening gaat volgens een forfaitaire afschrijvingstabel van de Belastingdienst. De combinatie van een lagere aanschafprijs voor een Duitse occasion en korting op de bpm pakt vaak voordelig uit. Onder de streep kan de vraagprijs in Nederland nog steeds concurrerend zijn, terwijl de marge hoger is!

Btw import auto Duitsland

Als je zakelijk een gebruikte auto koopt in het buitenland, en als het een BTW-auto is, dan kan je ervoor kiezen om de BTW in Nederland te betalen. Je betaalt dan 0 procent BTW in Duitsland. Vervolgens doe je na import BTW-aangifte bij de Belastingdienst in Nederland. Het BTW-percentage is 21 procent over de aanschafprijs. Dit is de zogenaamde intracommunautaire verwerving. Het grote voordeel van dit systeem is dat de Nederlandse BTW weer volledig aftrekbaar is. Je kan de kosten die je eventueel in Duitsland hebt betaald aan BTW niet terugvorderen, waardoor het gebruikmaken van de 0 procent-regeling financieel zeer aantrekkelijk is. Als je een auto ex-BTW wil aanschaffen dan zal je vaak wel verschillende documenten moeten laten zien, zoals een uittreksel van de Kamer van Koophandel, en je moet beschikken over een BTW-nummer.

AUTOproff is hét internationale autoveiling handelsplatform voor gebruikte auto’s.

Wil je als autobedrijf ook (nieuwe) auto’s inkopem uit Duitsland? Wil je een groter marktbereik? Dan is AUTOproff hét aangewezen platform om dit te doen. AUTOproff is namelijk het enige online autoveiling platform waar je grip hebt op het importeren van auto’s uit Polen, Duitsland, Zweden en Denemarken. Op ons internationale handelsplatform doe je alleen zaken met erkende autobedrijven. Alleen autobedrijven waarvan we de identiteit kunnen bevestigen krijgen toegang tot ons handelsplatform.

RDW kosten auto importeren uit Duitsland

Eenmaal in Nederland moet de auto die je uit Duitsland hebt geïmporteerd worden gekeurd door de RDW. Na de keuring, en na het betalen van de BPM krijgt de auto een nieuw kenteken en kentekenbewijs. Ook aan de RDW-keuring zijn kosten verbonden. De leges bedragen 107,20 euro voor de keuring en daarnaast betaal je 39,50 euro (ex. BTW) voor de tenaamstelling. Deze laatste kosten kunnen variëren maar ze liggen altijd rond het bedrag van 39,50 euro.

Lees hier alles over: RDW - Auto importeren: Vereisten, procedures en tips

Handling fee bij aankoop via het handelsplatform van AUTOproff

Koop je een auto via het autoveiling handelsplatform van AUTOproff? Ook dan heb je te maken met kosten. We houden deze kosten zo laag mogelijk. Er zijn geen vaste kosten, je betaalt alleen per aangekochte auto. Bij een internationale aankoop betaal je een handling fee van 100 euro (ex. BTW). Daarnaast heb je te maken met de transportkosten en betaal je pas achteraf de BTW, wanneer de auto is verkocht.

Hulp nodig bij auto import uit Duitsland?

Heb je hulp nodig bij het inkopen van een auto uit Duitsland of wil je graag weten wat een auto importeren uit Duitsland kost? Vanuit AUTOproff bieden we ondersteuning op het gebied van transport en veilig betalen. De bij ons aangesloten transporteurs regelen alles om de auto bij je af te leveren, en met Secure Payment (PAYproff) weet je zeker dat de betaling pas plaatsvindt als je de auto hebt gezien en akkoord hebt gegeven.

Wil je meer informatie over het importeren van occasions uit Duitsland of AUTOproff diensten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Vorige
Vorige

Volvo occasions kopen, waar moet je op letten?

Volgende
Volgende

Auto importeren uit Oostenrijk? Weet waar je op moet letten