Vragen van kopers over de accu van hun elektrische auto

Kopers van tweedehands elektrische auto’s hebben vaak vragen over de accucapaciteit en het bereik van de auto. Want ze hebben allemaal wel de verhalen gehoord dat accupakketten slechter gaan presteren als een elektrische auto ouder wordt, of dat het bereik van een elektrische auto klein is en dat je vaak moet laden. Veel van deze verhalen zijn met feiten te weerleggen. Zo kan je als autobedrijf de occasionkoper gerust stellen. Hier geven we antwoord op een paar van de meest gestelde vragen.

Elektrische auto Volvo XC40 Recharge

Elektrische auto maakt opmars

De elektrische auto is bezig met een gestage opmars in Nederland, want inmiddels is ruim de helft van alle nieuw verkochte auto’s elektrisch. Aan de andere kant is nog maar zo’n 4 procent van het totale wagenpark van 11 miljoen auto’s volledig elektrisch. Er is dus nog een lange weg te gaan voordat we allemaal in een stekkerauto rijden.

Wat meehelpt in de vergroening van het wagenpark is dat er inmiddels ook een aanzienlijk aanbod is van tweedehands elektrische auto’s. Ook in de autoveilingen van AUTOproff kom je ze steeds vaker tegen: jonge elektrische auto’s die zeker in trek zijn bij de milieubewuste occasionkoper. In de dagelijkse contacten met onze gebruikers merken we dat deze kopers wel vaak onzeker zijn over de aanschaf van een gebruikte EV.

Starten met auto’s importeren bij AUTOproff?

Meld je nu aan! Meer dan 20.000 autobedrijven in Europa gingen je voor.

Veelgestelde vragen over de batterijen van elektrische auto’s.

1. Welke batterijen zitten er in een elektrische auto?

De lithium-ion accupakketten in elektrische auto's lijken op die van mobiele telefoons en laptops, alleen zijn ze veel groter. Ze bestaan bovendien uit een reeks met elkaar verbonden individuele cellen, soms wel honderden, in plaats van een enkele massieve eenheid. De batterijen zijn veel beter dan de zware loodzuuraccu's die worden gebruikt in conventionele auto's en hebben een hogere energiedichtheid dan oplaadbare nikkel-metaalhydride accu's. Ze verliezen ook veel minder snel hun lading als ze niet worden gebruikt.

2. Hoe zit het met het aantal kWh?

De capaciteit van de batterij van een elektrische auto wordt uitgedrukt in kilowattuur, afgekort als kWh. Hier geldt: hoe meer, hoe beter. Het kiezen van een elektrisch voertuig met een hogere kWh-beoordeling is vergelijkbaar met het kopen van een auto met een grotere brandstoftank. Uiteraard maakt een groter accupakket de auto ook duurder, dus het is voor kopers verstandig een elektrische auto te kopen met een batterijpakket dat past bij het gebruik ervan.

Auto importeren met AUTOproff

Wil je als autobedrijf een auto importeren uit Europa? Wil je een groter marktbereik? Dan is AUTOproff hét aangewezen platform om dit te doen. AUTOproff is namelijk het enige online autoveiling platform waar je grip hebt op het importeren van auto’s uit Polen, Duitsland, Zweden, Denemarken en Oostenrijk. Op ons internationale handelsplatform doe je alleen zaken met erkende autobedrijven. Neem dan contact met ons op of meld je direct aan voor een gratis account!

3. Wat is de gemiddelde levensduur van een elektrische auto?

Een van de meest gestelde vragen gaat over de levensduur van het accupakket. Occasionkopers zijn bang dat, net als bij hun mobiele telefoon, de accu van een elektrische auto na een paar jaar steeds slechter wordt. Maar je kan die kopers geruststellen: dat is niet het geval. Volgens de ANWB geven de meeste autofabrikanten vijf tot tien jaar garantie (of tot 300.000 kilometer) op de batterijen van een elektrische auto. Op dit moment gaan de meeste accu’s van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee voordat ze moeten worden vervangen. Toch is dit een voorzichtige schatting want in de praktijk blijkt dat batterijen van elektrische auto’s veel langer meegaan. Het is zelfs zo dat de batterijen vaak pas na een half miljoen (!) kilometer nog steeds meer dan 80 procent van hun capaciteit over hebben. Ze gaan dus aanzienlijk langer mee dan de motor van een gemiddelde benzineauto.

4. Ik heb gehoord dat snelladen slecht is, klopt dat?

Ja en nee. Het is een feit dat het voor de levensduur van het accupakket beter is om niet al te vaak bij een snellaadstation te laden. Bij snelladen slijt een accu namelijk sneller omdat de temperatuur veel meer toeneemt dan bij een normale publieke laadpaal. De accu’s in elektrische auto’s zijn hiervoor gevoelig. Gelukkig zorgt het batterij-managementsysteem van de auto ervoor dat de accu’s niet te veel opwarmen (of afkoelen in koude omstandigheden). Het is dus prima om soms bij een snellader te laden, maar het advies is om dit standaard te doen bij een gewone laadpaal. Als bonus is dat ook nog eens veel voordeliger!

5. Waarom kan je beter niet tot 100% opladen?

Batterijen slijten door het laden en ontladen tijdens de levensduur van de auto. In theorie heeft elke batterij dan ook een beperkt aantal laadcycli. Zijn deze laadcycli allemaal gebruikt dan is de batterij op. Door de batterijen in het dagelijkse gebruik niet helemaal leeg te rijden (tot 20 procent) en ook niet volledig op te laden (tot 80 procent) wordt de levensduur verlengd en het aantal laadcycli opgerekt. De meeste elektrische auto’s zijn standaard ingesteld om in het ideale 20-80 bereik te opereren.

Wil je ook tweedehands elektrische auto’s kopen voor jouw klanten? Maak dan nu een gratis account aan bij AUTOproff en begin meteen met bieden!

Vorige
Vorige

Wat zeggen klanten over AUTOproff - Ervaringen van Autobedrijf Garage Bakker

Volgende
Volgende

BPM-vrijstelling voor bestelwagens en elektrische auto’s vervalt in 2025