BPM-vrijstelling voor bestelwagens en elektrische auto’s vervalt in 2025

De BPM (Belasting voor Personenauto's en Motorrijtuigen) is een belasting die wordt geheven op nieuwe auto’s. Iedereen die een nieuwe auto koopt betaalt dus BPM. De BPM wordt daarom ook wel een aanschafbelasting genoemd. De hoogte van de BPM is sinds 2013 afhankelijk van de CO2-uitstoot van een auto. Voor particuliere bestelauto’s, campers en motoren rekent de Belastingdienst een percentage van de catalogusprijs.

Er zijn ook uitzonderingen want niet iedereen betaalt BPM. Zo hoeven ondernemers die een bestelauto kopen geen BPM te betalen als deze voor meer dan 10 procent zakelijk wordt gebruikt. Ook elektrische auto’s zijn vrijgesteld van BPM. Maar daar komt in 2025 verandering in.

BPM-vrijstelling voor bestelwagens en elektrische auto’s vervalt in 2025 - AUTOproff

BPM elektrische auto’s in 2025

Consumenten die in 2023 en 2024 een nieuwe elektrische auto kopen profiteren van een lagere aanschafprijs omdat deze auto’s tot en met 2025 zijn vrijgesteld van BPM. Die lagere prijs vertaalt zich ook in lagere occasionprijzen, waardoor occasionkopers ook een graantje meepikken van het prijsvoordeel.

Helaas is de Nederlandse overheid tot de conclusie gekomen dat deze maatregel te veel geld kost, en dus is er besloten dat kopers van nieuwe elektrische auto’s vanaf 2025 ook BPM gaan betalen.

Hoe hoog wordt de BPM op elektrische auto’s?

Zoals het er nu naar uitziet gaat de prijs van een nieuwe elektrische auto in 2025 met 600 euro omhoog. Dit bedrag bestaat uit de BPM van 400 euro die nu ook geldt voor brandstofauto’s plus een verhoging van 200 euro waartoe eerder al besloten is. De onzekerheid blijft echter want dit kan met de komst van een nieuw kabinet ook weer veranderen. Een nieuwe regering kan besluiten de bedragen verder te verhogen, maar het is zeker ook mogelijk dat er een lager BPM-tarief gaat gelden.

BPM op diesel bestelauto’s in 2025

Ook ondernemers die een traditionele diesel bestelauto kopen hoeven nu geen BPM te betalen. De maatregel was ooit bedoeld om de aanschafkosten van bestelauto’s te verlagen en hiermee ook de investering voor ondernemers.

Toch ziet het ernaar uit dat ook aan deze vrijstelling een einde komt. De Nederlandse regering wil ondernemers namelijk stimuleren elektrische bestelauto’s te kopen, en heeft besloten om per 1 januari 2025 een einde te maken aan de BPM-vrijstelling voor bestelauto’s. Dit heeft grote gevolgen.

Dieselbus wordt 11.500 euro duurder

De verwachting is dat door deze maatregel bestelauto’s in 2025 gemiddeld 11.500 euro duurder worden. De autohandel denkt dat in 2024 de vraag naar dieselbussen hierdoor tijdelijk sterk zal stijgen, door ondernemers en bedrijven die de prijsstijging voor willen zijn.

De meeste bedrijfswagens vallen al onder de Euro 5 of 6 norm waardoor ondernemers verwachten ook na 1 januari 2025 nog lang gebruik te kunnen maken van deze dieselbussen. Wel is het zo dat tegelijkertijd steeds meer steden zero-emissiezones invoeren waar je alleen met een elektrische bestelauto mag rijden. Deze elektrische bestelauto’s blijven overigens wel vrijgesteld van BPM.

Wat betekent dit voor mij als autobedrijf?

De afschaffing van de BPM-vrijstelling voor personenauto’s in 2025 heeft voor de particuliere autokoper zeker gevolgen. De verwachting is dat elektrische auto’s door deze maatregel 600 euro duurder worden.

Een bedrag dat op de totale aanschafprijs van elektrische auto’s (die al duur zijn) weliswaar klein lijkt, maar kopers desondanks kan afschrikken. Bovendien zal de prijsstijging van nieuwe elektrische auto’s zich vertalen in hogere occasionprijzen. Autohandelaren die nog willen profiteren van de huidige occasionprijzen kopen nu en volgend jaar dan ook meer tweedehands elektrische auto’s in.

Dieselbus importeren

De gevolgen voor handelaren in bestelauto’s zijn groter omdat nieuwe diesel bestelbussen in 2025 gemiddeld zomaar 11.500 euro duurder worden. We zien bij AUTOproff daarom nu al meer belangstelling voor de import van jonge, tweedehands diesel bestelauto’s en verwachten dat dit in 2024 zeker verder zal toenemen.

De autohandel anticipeert hiermee op de verwachtte toename van de vraag in 2024 naar dieselbussen. Kopers halen hun aanschaf naar voren om de afschaffing van de BPM-vrijstelling voor te zijn. Ook hier geldt dat slimme autobedrijven alvast anticiperen op meer inkoop van diesel bestelbussen in 2024 om ook dan aan de vraag te kunnen voldoen.

Nu al inspelen op de afschaffing van de BPM-vrijstelling?

In de autoveilingen van AUTOproff vind je regelmatig aanbod van jonge diesel bestelbussen en elektrische auto’s. In 2025 vervalt voor deze voertuigen de BPM-vrijstelling en het is de verwachting dat met name de vraag naar diesel bestelbussen in 2024 zal exploderen. Slimme autobedrijven springen daar nu al op in door hun inkoopbeleid aan te passen.

Kom daarom snel in actie en meld je vandaag nog aan voor een gratis account bij AUTOproff!

Auto importeren met AUTOproff

Wil je als autobedrijf een auto importeren uit Europa? Wil je een groter marktbereik? Dan is AUTOproff hét aangewezen platform om dit te doen. AUTOproff is namelijk het enige online autoveiling platform waar je grip hebt op het importeren van auto’s uit Polen, Duitsland, Zweden, Denemarken en Oostenrijk. Op ons internationale handelsplatform doe je alleen zaken met erkende autobedrijven. Neem dan contact met ons op of meld je direct aan voor een gratis account!

Starten met auto’s importeren bij AUTOproff?

Meld je nu aan! Meer dan 20.000 autobedrijven in Europa gingen je voor.

Vorige
Vorige

Vragen van kopers over de accu van hun elektrische auto

Volgende
Volgende

5 veel gestelde vragen van autohandelaren over het importeren van elektrische auto's