De toekomst van autorijden en de impact op de autohandel

Al ruim honderd jaar beschikt de mens over het gemak van de auto. De auto geeft ons de vrijheid om in alle comfort en met grote snelheid overal te gaan en te staan waar we willen. Maar de auto is ook altijd al onderwerp van discussie geweest.

Vaak ging het over de veiligheid van autorijden, tegenwoordig kijken we vooral naar de impact van de auto op onze samenleving. Het milieu, de opwarming van de aarde, het terugdringen van onze CO2-uitstoot en de leefbaarheid in onze steden is nu kernpunt van de discussie

Op weg naar schonere mobiliteit

Het gevolg is dat er een wereldwijde transitie op gang is gekomen naar schonere mobiliteit. Maar die transitie is eigenlijk al tientallen jaren aan de gang, want autofabrikanten streven al decennia naar schonere auto’s, aangejaagd door strengere milieuwetgeving.

Het verdwijnen van loodhoudende benzine is hiervan een goed voorbeeld, maar ook de catalysator, de EGR-klep en het roetfilter voor dieselmotoren zijn hiervan goede voorbeelden. Die transitie is de laatste jaren echter wel in een stroomversnelling terecht gekomen.

Hoe kan je als autohandelaar anticiperen op de onzekere toekomst?

De brandstofmotor zit tegenwoordig duidelijk in het verdomhoekje. De politiek in Europa heeft zelfs besloten dat er vanaf 2035 alleen nog maar nieuwe zero-emissieauto’s mogen worden verkocht, dus batterij-elektrisch of waterstof aangedreven. Dit betekent in feite het einde van de brandstofmotor zoals we die al ruim honderd jaar kennen. De weg ernaartoe is echter bezaaid met obstakels en onzekerheden. In de tussentijd probeert de autohandel te anticiperen op die onzekere toekomst. Hieronder proberen we je enige houvast te geven.

Wat zijn de kosten van een autotransporteur?

Als je een goed beeld hebt gekregen van de autotransporteurs die je wilt gebruiken dan kijk je in de volgende fase naar de kosten die zij rekenen voor het importeren van een auto. Het is vaak niet eenvoudig om hier snel antwoord op te krijgen, want elke transporteur hanteert andere tarieven en berekeningsmethoden. Zo betaal je bij de ene autotransporteur een tarief per auto en bij de andere een tarief per gereden kilometer. Ook worden er vaak verschillende starttarieven gerekend. Daarnaast gelden er vaak verschillende tarieven per automodel zoals suv’s en stationwagens.

Duidelijk is natuurlijk wel: hoe groter de afstand hoe duurder het transport. Ook is het vervoeren van een enkele auto relatief vaak duurder dan het transporteren van meerdere auto’s op één transporter.

De toekomst van de benzineauto

In 2035 mogen er in Europa geen nieuwe auto’s meer worden verkocht met een brandstofmotor (dus ook geen hybrides). Dat lijkt ver weg maar is al over 12 jaar. De gevolgen van die beslissing zullen het grootst zijn voor de merkdealers, of agenten zoals ze tegen die tijd allemaal zullen heten. In plaats van een keuze uit benzine, diesel, hybride of vol-elektrische auto’s, hebben zij vanaf dat moment alleen nog maar batterij-elektrische auto’s of waterstofauto’s in de showroom staan. Voor de occasionhandel zal deze maatregel minder gevolgen hebben, want het wordt niet verboden om een brandstofauto te bezitten.

Met andere woorden: tot en met 31 december 2034 mogen er nieuwe brandstofauto’s worden verkocht. Na die datum komen er geen nieuwe brandstofauto’s bij, het bestaande fossiele wagenpark zal in de jaren daarna langzaam verdwijnen. Gezien de levensduur van auto’s kan het nog wel tot 2055 duren voordat er helemaal geen brandstofauto’s meer zijn op de Nederlandse wegen.

De toekomst van de dieselauto

De dieselauto zal eerder verdwijnen dan de benzineauto. We zien bij AUTOproff het aantal dieselauto’s dat wordt geïmporteerd elk jaar afnemen. Het is een trend die wordt bevestigd in het Nationaal Occasion Onderzoek van 2023. Al minimaal vier jaar lang daalt de verkoop van het aantal tweedehands diesels. Dieselauto’s maken nog maar 5,7 procent uit van het totale aantal occasions dat in de eerste helft van dit jaar in Nederland door de autohandel aan particulieren is verkocht.

Bij de import is het aandeel dieselauto’s gedaald naar 3,9 procent. En het wordt er niet beter op. Vanaf 2025 mogen steden in Nederland milieuzones invoeren. Hierdoor wordt het geleidelijk onmogelijk om nog met je diesel een stad te bezoeken. De vraag naar diesels zal dus nog sneller afnemen dan die van benzineauto’s. Restwaarden van diesels zullen verder dalen.

De toekomst van de elektrische auto

De een z’n dood is de ander z’n brood. Waar de diesel wordt geweerd legt de politiek in Europa de rode loper uit voor de elektrische auto, met Nederland voorop. Nergens in Europa (met uitzondering van Noorwegen) rijden zoveel elektrische auto’s rond als hier. In 2022 was ongeveer een kwart van alle nieuw verkochte auto’s vol-elektrisch en dat aandeel zal alleen maar groeien. Tenminste, als er vanuit de overheid stimuleringsmaatregelen blijven bestaan.

Elektrische auto’s zijn nu eenmaal duur en kunnen feitelijk alleen op grote schaal worden verkocht met overheidssubsidies. En daar wringt de schoen, want regelingen die elektrische auto’s betaalbaar maken (geen BPM en geen MRB voor vol-elektrische auto’s) dreigen te worden afgeschaft. Dat betekent dat elektrische auto’s veel duurder worden, waardoor de vraag sterk zal dalen. Aan de andere kant is er een instroom in Europa van relatief goedkope Chinese automerken.

Deze merken zouden in staat kunnen zijn om de dalende vraag naar Europese elektrische auto’s op te vangen. En dat kan zich op de langere termijn vertalen in een stijgende vraag naar Chinese occasions.

Veranderende klantverwachtingen in de automotive branche

In de transitie naar elektrisch rijden verschuift de rol van het autobedrijf van verkoper naar adviseur. Want autokopers zijn nu vooral op zoek naar advies over de aanschaf van een tweedehands auto. Het aanbod hebben ze allang online gezien, ze willen nu horen wat voor hen de beste keuze is.

Benzine occasion behouden de voorkeur

Kort door de bocht is er nog maar weinig toekomst voor de dieselauto. Diesels zijn straks niet meer welkom in Europese steden en de restwaarden gaan naar beneden. Alleen de echte fans die hun dieselauto gaan afrijden kunnen er nog prima eentje aanschaffen. Voor alle andere autokopers is de benzineauto op de korte en middellange termijn nog steeds de meest voor de hand liggende optie. Niet voor niets is nog steeds bijna 80 procent van alle verkochte occasions een benzineauto.

De hybride occasions blijven populair, met of zonder stekker

De (plug-in)hybride is een mooie tussenvorm die steeds populairder wordt: elektrisch rijden waar het kan maar wel met de zekerheid van een benzinemotor aan boord. In de eerste helft van 2023 steeg het aandeel plug-in hybride in de occasionverkoop met bijna 48 procent. Gecombineerd namen (plug-in)hybride en EV in die periode bijna 16 procent van alle occasionverkopen voor hun rekening.

Voor autokopers die nog twijfelen tussen vol-elektrisch een hybride is de hybride dus een goede oplossing. Hybrides profiteren niet van de MRB-vrijstelling, maar wel van een relatief laag brandstofgebruik. En dat is een mooi verkoopargument in tijden van hoge brandstofprijzen.

Wil jij weten waarom het voor autohandelaren interessant is om auto’s te importeren? Lees dan deze blog met de belangrijkste reden voor autobedrijven.

Starten met auto’s importeren bij AUTOproff?

Meld je nu aan! Meer dan 20.000 autobedrijven in Europa gingen je voor.

Auto importeren met AUTOproff

Wil je als autobedrijf een auto importeren uit Europa? Wil je een groter marktbereik? Dan is AUTOproff hét aangewezen platform om dit te doen. AUTOproff is namelijk het enige online autoveiling platform waar je grip hebt op het importeren van auto’s uit Polen, Duitsland, Zweden, Denemarken en Oostenrijk. Op ons internationale handelsplatform doe je alleen zaken met erkende autobedrijven. Neem dan contact met ons op of meld je direct aan voor een gratis account!

Vorige
Vorige

Elektrische auto importeren uit Duitsland

Volgende
Volgende

De voordelen van samenwerken met betrouwbare autotransporteurs bij importeren van auto’s